12 oktober 2010

Monster-SO-läraren

De här ansökningsdatumen till högskolan passar inte oss som har lite svårigheter i att planera vårt liv längre fram än en vecka. Det är sällan att jag ens kommer ihåg att boka tvättid innan man nödgas sniffa på t-shirtarna i tvättkorgen för att avgöra vilken som stinker minst.

Nu närmar sig återigen ett ansökningsdatum och jag har fortfarande inte diskuterat min framtid med SYO:n trots att jag har sagt att jag ska göra det i ett år nu. Jag vill veta om/hur jag kan läsa för att jag ska få behörighet att undervisa i SO på högstadiet, för som det är nu har jag bara behörighet för ett av fyra ämnen. Egentligen vill jag jobba efter fem år på universitet, men det är ju inte alltid som allt faller på plats direkt och då är det ju bra om man har en backup-plan.

Jag har i slutet av nästa termin läst 4 terminer varav en uppsats på 7,5 hp i samhällskunskap. Mina kompisar som har läst SO har istället läst tre terminer totalt (och ingen större uppsats); en termin historia, en religion och en geografi. Alltså inte en poäng samhällskunskap (som jag av förklarlig anledning tycker är det viktigaste av de fyra ämnena...) som de ändå får behörighet att undervisa i. Enligt mitt högst ologiska sätt att räkna så bör det därför räcka för mig att läsa en termin av exempelvis historia för att istället bli SO-lärare. Skulle jag därtill läsa ännu en termin med ett tredje ämne så skulle jag ju bli någon form av monster-SO-lärare där jag har läst tre terminer mer än nödvändigt. Det är ju inte så att jag har läst engelska innan och försöker argumentera för att det borde tillgodoräknas.

När jag sent om sidor börjar höra mig för hos SYO-konsulenten på skolan så möts jag av beskedet att hon är sjukskriven och kommer tillbaka tio dagar efter sista ansökningsdatumet. Som det ser ut nu så kommer jag att oavsett behörighetsfrågan vänta med att söka ett andra SO-ämne till i höst och då läsa det i Linköping, förutsatt att jag inte får jobb innan dess. För jag tror att det är bättre för allas trevnad att jag har någonting att göra när jag är "arbetslös" än att jag går hemma och irriterar Stina med min rastlöshet.

Inga kommentarer: