13 oktober 2010

Granqvist

Gårdagens landskamp fick en aning bisarr vändning.

När jag gled in på tuvanäsvägen låg tentaångesten tung i det samlade sällskapet (läser man SO åker man tydligen runt i länet och kollar på grustag...). Matlagning stod på dagordningen och min vana trogen övervakade jag aktiviteten i köket från soffposition.

Dobbel på de landskamper som spelades igår förekom och vi spelade på i princip allt som gick att spela på; europatipset, lången osv. Eftersom jag gled in i handlingen en aning senare involverades inte jag så mycket i dobbelverksamheten (och med mitt trackrecord så var det nog lika bra), däremot involverades min plånbok ganska omgående. "Det här är mer som en investering med garanterad avkastning" intygade Unbeck.

Under matchen yttrades en hel del besvikelse och eftersom en svensk vinst hade inbegripits i nästan alla spel var stämningen inte på topp. Men trots ett ointagligt underläge hade vi ett hopp kvar.

I underläge 4-0 får Sverige en frispark på offensiv planhalva. Helt plötsligt står Andreas Granqvist helt själv i Hollands straffområde och trycker in bollen bakom Stekelenburg. 4-1 och vild okontrollerad glädje bryter ut på tuvanäsvägen (tänker er att Sverige hade tagit ledningen i sista minuten i en VM-final, sån glädje visade vi upp). Inte så mycket för själva kvitteringen som för att vi hade spelat 50 kronor på Andreas Granqvist som siste målskytt för 50 gånger pengarna. Ett ganska vågat och osannolikt bet för ett otränat öga.

Det är inte ofta som man inte vill att Sverige ska anfalla, men under de sista 20 minuterna gick vi upp i målbrottsfalsett så fort bollen närmade sig straffområdet. När holländarna anföll visade vi snarare upp dödsångest i soffan, för att Sverige skulle göra två mål var i det skedet mer osannolikt än att Holland skulle göra fem.

När den efterlängtade slutsignalen ljöd byttes snart euforin mot matthet i dess renaste form. 20 minuters helspänn i en soffa kan nästan vara i samma klass som en heldag på IKEA ibland. Jag blir faktiskt svettig bara av att skriva om det nu i efterhand.

Jag kom in sent i handlingen, fick käk, öppnade en metaforisk plånbok och vann 500 spänn. En bra dag, trots de sportsliga resultaten.

Inga kommentarer: