14 augusti 2010

racerskor

För ett par inlägg sedan sa jag att jag är en antingen-eller-människa när jag köper nya saker. Antingen köper jag de fräsigaste mobilen som finns på marknaden eller så köper jag en med svartvit skärm som det knappt går att skicka sms med.

Detta är emellertid inte riktigt sant för det finns ett undantag från denna regel och det är idrottsprylar. Där kompromissar jag inte med kvalitén utan där duger bara det bästa, vilket inte alltid är synonymt med det dyraste alternativet, men skrämmande ofta är så fallet. Byxor måste har en viss skurning, skor en viss passform osv. Jag är väldigt nitiskt och smått manisk i detta.

Det är såna människor som mig som Löplabbet har byggt sitt koncept kring. Går man till valfri teamsportia/stadium/intersport butik och frågar om hjälp så ställer personalen gärna upp hjälper, men de tillför inte så mycket mer kunnande och expertis än vad jag själv besitter efter att ha ströläst lite på internet. Min erfarenhet är att jag ofta vet mer än en fjunig sommarjobbare som läser direkt från kartongen.

Ska man springa riktigt mycket och riktigt långt är det en investering att inte bara skaffa sig bra (dyra) löpskor, utan även skor som passar just ditt löpsteg. Det är inte alla som tänker på att skorna ofta är byggda för löpare med pronerande löpsteg av olika grad. 70% pronerar så mycket när de springer att det behöver korrigeras medhjälp av skornas stabiliserande uppbyggnad. Efter att först ha fått stå på en spegellåda för att kolla fotens belastningsytor och sedan filmats när jag sprang på ett löpband (med Dartfish!) kunde det konstateras att jag har ett neutralt löpsteg och därför bör ha neutralt uppbyggda löpskor när jag springer. Någonting som jag själv tidigare gissat, men som jag nu fick konstaterat av någon som kollar på fötter hela dagarna.

Den som har förmågan att koppla det senaste stycket med det inledande stycket har nu förstått att detta inte blev en billig historia, vilket naturligtvis är helt korrekt. Det blev ett par Asics Nimbus 12. Det ska dock tilläggas att den hade kostat lika mycket i andra affärer, men då hade jag köpt dem i blindo.

Såhär ser mina supersnabba racerskor ut!

1 kommentar:

Rebecka sa...

Tuffare än tuffast att ha skor som heter Nimbus. Precis som Harry Potters kvast! /Vänliga hälsningar töntig_tjej_90