11 augusti 2010

antingen eller...

Jag är en antingen eller människa när det gäller inköp av det mesta, från elektronik till matvaror. Jag har heller ingen större uppfattning om pengar och dess värde. Jag vet aldrig hur mycket pengar jag har på uttagskortet, men för det mesta brukar det räcka till de flesta inköp.

För ett par dagar sedan ringde telefonen när jag stod i duschen. Jag stack ut huvudet och svarade, men pga av att det råkade hamna vatten i luren i samband med hade jag svårt att höra vad som sades i den samme.

Detta såg jag som en invändning till att börja leta efter en ersättare till min 3,5 år gamla mobiltelefon (som var hett skit när det begav sig på den tiden, men nu alltmer aspirerar på fossilstatus). Jag började att titta på vad de billigaste "ring-och-sms"-telefonerna kostade och tyckte att det inte var så avskräckande. En liten parantes i detta är att det har dykt upp många enklare telefoner som direkt vänder sig till äldre eller andra teknikfientliga personer, "med stor knappsats och enkla menyer". Detta tycker jag är väldigt sympatiskt, samtidigt som det känns lite förnedrande för en annan att inhandla en mobil som marknadsförs på det sättet. Sånt kommer kanske med inre mognad.

Hursomhelst började jag undersöka vad en ny värsting-iphone-eller-liknande-mobil skulle kosta mig och blev mer än frestad att slå till på uppstuds. Tidigare har jag varit en aning skeptiskt till de ofta ganska krystade funktioner som medföljer de lite dyrare, exempelvis en halvtaskig kamera, men en mindre dator i mobilen kan man faktiskt ha användning av. Det blev jag om inte annat varse när Jens och jag var i Dublin och hans iphone många gånger räddade oss från att gå totalt vilse.

När jag efter att ha studerat olika leverantörers erbjudande provringde min egen telefon för att kontrollera om högtalarna fortfarande betedde sig konstigt, visade det sig att den fungerade precis som vanligt och mina incitament till att köpa en ny lur försvann lika snabbt. Snålheten hindrar mig från att köpa en ny telefon så länge min gamla fungera. Hade telefonen inte fungerat så hade jag dessutom för att rättfärdiga köpet inför mig själv kunnat lägga skulden för det onödigt dyra telefoninköpet på Stina. För det var nämligen hon som ringde när jag stod i duschen och därför indirekt tvingade mig att köpa en iphone. Men den planen gick som sagt i stöpet. fan.

2 kommentarer:

Honken sa...

Vänta 3,5 år till så får du kanske en tfn på din födelsedag av dina polare =)
Btw en tfn me stor knappsats skulle va riktigt najs, sen besitter man ju en inre mognad oxå, eller!!??

Henrik sa...

Angående stor knappsats säger jag som bajens tränare Micke Borgqvist, "man ska inte göra det så krångligt, det bli så...krångligt då".