12 februari 2010

en del av den svenska folksjälen?

Ibland tar mina tankar outgrundliga banor. I fredags kom jag att tänka på "Kalles kaviar"-Kalle. Vem är/var han egentligen? Helt utan vetenskaplig grund påstår jag att han måste vara Sveriges mest igenkända ansikte, men vad hände sen? Vad döljer sig bakom den fasad som hans oskyldiga leende insinuerar? Drabbades han liksom så många andra barnskådespelare av kändisskapets baksidor? Blev pressen för stor och fann han liksom så många före honom tröst i drogmissbruk och allmänt osunt levene?

Som alltid när dessa svåra frågor ställs, finns det ett svar nära dig, på wikipedia såklart. Kalle heter i själva verket Carl Ameln är vara son till ABBAs (inte popgruppens) dåvarande VD Christian Ameln. Något dekadent levene har mina efterforskningar inte pekat på, däremot verkar Kalle ha funnit ett båtintresse. Google avslöjar inga skandaler eller urartade spritfester (jag har alltid undrat om inte de flesta fester inkluderar spritförtärning i någon form). Han verkar däremot vara tämligen bra på att löneförhandla, så det går nog ingen nöd på honom.

Carl Ameln, Sveriges mest anonyma, men samtidigt mest igenkända modell?

Inga kommentarer: