14 februari 2010

att blåsa tuppen

Mer kunskap som du garanterat inte kommer att bli förmögen av, däremot kommer den garanterat dra ner dig produktivitet och fokusering i ungefär 30-45 sekunder.

Igår sa Stina att hon skulle ta en tupplur och jag började spinna igång på vad ordet tupplur härstammar ifrån. Självsäkert hävdade jag att det kommer från jordbrukssamhället innan industrialiseringen, då människor fortfarande jobbade när solen var upp och sov när den var nere. Varje morgon så väcktes bonden av tuppjävlen som gol som en besatt. Bonden var inte dummare än att han tämligen snabbt lärde sig att om han gick upp och jobbade en stund, så kunde han i smyg sova en liten stund mitt på dagen. Därigenom sades bonden lura tuppen, dvs. en tupplur.

Mer än nöjd med mig själv, tänkte jag dubbelkolla med wikipedia för att verifiera sanningshalten i min historia. Men wikipedias förklaring var betydligt tråkigare, så den måste vara felaktig och förtjänar därigenom ingen länk. Jag får nog skapa en användare där och korrigera felet...

Här tänkte jag ha en bild på Ronny the Rooster, men av någon anledning fanns det inga bra bilder på google. Fick bli en bild på random tupp istället... men vafan hände med Ronny egentligen?

Inga kommentarer: