18 januari 2010

någon form av rubrik

En liten reflektion vid denna brytpunkt mellan två olika kurser (Samhällskunskap-Allmänt utbildningsområde) med precis olika mentalitet och betoning.

... Linnéuniversitetet kunde ha önskat sig en bättre start än vad det fick. Antagningar till vårens kurser har strulat, informationen har varit bristfällig och allt som har med teknik att göra har inte fungerat. Det hela känns allt mer som en projekt som gynnar feta gubbar i manchesterkavaj på någon institution mer än studenterna. Det som man undrar främst är hur de resonerade när de valde att förknippas med en pissgul färg. En gammal campuslegend resonerade som att "ät gul snö, det kan vara öl", undrar om han hade ett finger med i spelet. Det är för övrigt det enda positiva med snö i överhuvudet taget, att man skriva sitt namn med urin. Man skulle ha döpts till Per istället...

... Den senaste terminen har samhällslärarna läst tillsammans med samhällsvetare från diverse program (har inte intresserat mig för detaljer). Samhällsvetarna har exemplarisk närvaro på föreläsningarna och antecknar allt läraren säger meden imponerande frenesi. Lärarna däremot är inte jätteduktiga på att gå på föreläsningar och har generellt en lägre ambitionsnivå. De främsta skillnaden kommer fram på gemensamma seminarier, där samhällsvetarna konkurrerar mycket mer med varandra och slåss med armbågarna för att få säga saker och vara duktig. Deras inställning är att han/hon som individ ska få säga så mycket som möjligt varje gång som denne får ordet. Samhällsvetarna sätter en oerhörd prestige i att exakt återge vad en författare eller lagparagraf säger, lärarna är mer intresserade av vidare resonemang och att gruppen tillsammans för ett samtal.

... Denna skillnad i kunskapsyn återspeglas även på institutionerna som sådana. Samhällskunskapen har en hårdare mentalitet och jag tror inte att det är en slump att jag hade 3 salstentor på rad förra terminen. Betoning ligger mer på detaljkunskap och inte lika mycket på resonemang. Jag tror inte heller att det är en tillfällighet att informationen kring AUO är mer eller mindre kaosartad varje gång, det ligger nog även det i mentaliteten...

... På förhand så verkar AUO ändå behandla ganska intressanta ämnen tex. läroplaner, bedömning och demokrati i skolan, men vis av erfarenhet så vet jag att AUO alltid lyckas att få intressanta ämnen att bli avgrundslöst tråkiga... Dessutom ska allt vara så jävla kvalmigt pretentiöst hela tiden...

och tro fan att jag ska skriva en tenta det första jag gör i den här kursen också

Inga kommentarer: