14 januari 2010

Flachi

Jag har inget direkt favoritlag i Italien. Jag har dock vissa sympatier för Sampdoria, vilket har en enda fullt logisk förklaring. Francesco Flachi.

Flachi är en spelare vars karriär kantades av kontroverser med tränare och sagolika konstsparkar. Att han inte nådde till den absoluta toppen berodde definitivt inte på bristande fotbollskunnande och under några år i mitten av 00-talet var han otroligt bra. På toppen av sin karriär bildade han ett dödligt giftigt anfallspar med Fabio Bazzani och jag framhåller fortfarande den konstellationen som en av de bästa jag sett på en fotbollsplan. Faktumet att han aldrig fick chansen i landslaget är det nog många fans Genua som ställer sig frågande till.

Tyvärr fanns det mörka krafter som drog i honom och allt mer påkallade hans uppmärksamhet. 2007 blev han avstängd 2 år för doping (kokain) och för att ha trixat med matchresultat. För inte så längesen gjorde han comeback i Brescia numera hemmahörande i serie B. Tyvärr blev han i dagarna återigen påkommen med kokain i blodet och nu ser karriären ut att vara över.

Jag minns hans bedrifter på planen och hoppas att han får den hjälp han behöver för att besegra sina demoner.

den som orkar ta sig igenom youtube-klippet nedan kommer att belönas med närmare tiotalet cykelsparkar av den högre skolan. 107 mål på 250 matcher, 0 landskamper.

Inga kommentarer: