12 januari 2010

0,5 poäng, bara för att jag kan (eller inte kan läsa)

Jag har lite svårt för det här nya flerstegsbetygsystemet(A till F-). Vad ger det egentligen? Antingen uppfyller man kriterierna för kursen och då får man G, annars ett U. Är det så att man är ovanligt duktig på något belönas man med ett VG. Att diskutera hur mkt godkänd man är tycks för mig vara ganska ointressant (det finns tre st "G-steg" E-D-C), man har ju uppfyllt målet för kursen. Borde inte det räcka?

Sen är det lite glädjedödande att höra att man fick E istället för det gamla hederliga G. Det fick jag på den förra kursen, klarade tentan med 0,5 poängs marginal, alltså har jag uppfyllt kursens mål och är lite överkvalificerad därtill, det räcker för mig.

Av samma anledning brukar jag normalt inte hämta ut tentor som jag har klarat, ser inte riktigt vitsen med. Men fick dock inte ihop hur de hade räknat samman poängen så jag knallade bort där idag (fantastiskt att de har öppet två timmar om dagen, 10-12, fyra dagar i veckan). Jag var jävligt ur form dagen som jag skrev tentan, så jag hade mina aningar om att det kunde vara en del slarvfel och mycket riktigt hade jag missat åtminstone en ganska central instruktion: maxantalet sidor som svaren fick vara på, som alltid står i fet tex för att man inte ska missa det. Detta nonchalerade jag omedvetet och hade genomgående dubbelt så långa svar mot vad man fick ha, vilket resulterade i att läraren drog ett diagonalt sträck på de överflödiga sidorna och inte räknade in dem i mina svar.

Med andra ord så klarade jag godkänt på halva mina svar, vilket får 0,5 poängsmarginalen att bli ännu vackrare än vad den redan är. Egentligen var jag fullt medveten om att jag överskred den enda instruktionen i fettext, jag gjorde det för att jag kunde, för att visa mig på styva linan. Jo, så måste det vara... Men nästa gång ska jag vara mindre järv och faktiskt bry mig om vad examinatorn frågar efter i frågeställningarna. Känns inte som om jag varken är i position att spela Allan eller att vara allmänt ouppmärksam nästa tenta. Förvaltningspolitiken lär kräva varje poäng som kan frambringas. Fan vad jag är tentatrött nu.

1 kommentar:

Rebecka sa...

Du börjar sannerligen mer och mer överta din brors alias Mr Marginal...!