2 december 2009

kärring

Eftersom jag inte var så nöjd med mitt jobb förra sommaren har jag sagt till mig själv att jag får ta tag i mig själv och försöka hitta någonting annat. Då jag råkar vara född till kille och har relativt mycket tidigare erfarenhet inom vården är jag ganska attraktiv på den marknaden. För tre år sedan sökte jag alla vårdjobb jag kunde hitta. Jag fick svar från alla, ca. 25 stycken.

Samtidigt så vill jag behandla min gamla arbetsgivare med respekt för att behålla dem som en bra referent i framtiden. Lösningen är helt enkelt att vara ut i god tid och redan nu undersöka eventuella jobbmöjligheter för att så tidigt som möjligt lämna besked till den gamla arbetsgivaren.

Efter en bra stunds detektivarbete (för tro inte att det finns några relevanta nummer på internet) fick jag tag på numret till en enhetschef för ett gruppboende inom handikappomsorgen. För den som inte har försökt få tag på en person i chefsposition inom kommunen så kan jag berätta att det är lättare att få usama bin laden på tråden än tidigare nämnda person. Jag har idag ringt 14 samtal och kommit fram en gång. Man möts av en telefonsvara som förkunnar att personen i fråga är på tjänsteärende till kl 12. när man ringer kl 12 säger samma telefonsvararröst att vederbörande är tillbaka kl 14, när man ringer upp då tutar det upptaget i 45 minuter.

Jag har pratat lika mycket med kommunens växel (som jag förövrigt rekommenderar för uppgiften) som jag fick möjlighet att prata med den person som jag faktiskt sökte.

Till detta ska läggas att jag inte är helt bekväm i situationen och att det finns en viss anspänning vid varje uppringning. När jag väl kommer fram till enhetschefen möts jag inte direkt av entusiasm och efter fem sekunder kände jag mig snarare som ett besvär. Det var inte innehållet i vad hon sa (att hon inte hade en klar bild över läget inför sommaren och att jag skulle återkomma) utan sättet som hon sa det på. Det kostar henne inget att vara trevlig tillbaka och tacka för visat intresse. Jag tror faktiskt att Usama både hade varit trevligare att prata med och bjudit på ett bättre bemötande.

Inga kommentarer: