7 december 2009

Guldmyntfoten

Idag på föreläsning började läraren prata om olika växelkurssystem som ett sidospår. Han tappade ordet han sökte och syftade på det system som vi hade i Sverige (och övriga världen) under början av 1900-talet. "Bretton någonting" viskade jag halvt på skoj till mina bänkgrannar som bara ryckte på axlarna. Läraren hörde inte min försynta viskning och utvecklade "det som var innan Bretton Woods på 30-talet".

Lite försent, läraren hade redan hunnit gå vidare, kommer jag på det -guldmyntfoten. Det första jag gjorde när jag kom hem var att slå upp läroboken i nationalekonomi, och mycket riktigt var det guldmyntfoten. Detta var inte ens en parantes i den tenta som jag skrev för en termin sen. Det är märkligt vad som egentligen fastnar, men jag ska erkänna att jag är lite stolt över att jag kom ihåg den.

Inga kommentarer: