16 december 2009

Europas grönaste stad

En liten reflektion så här på förmiddagen. Även om jag har en "ingen reklam, tack" skylt på min brevlåda får jag ungefär ett kilo reklam eller värdelös "samhällsinformation" i brevlådan. Idag har jag fått en "miljökalender" av Växjö kommun, verkligen bussig. Den åker rakt ner i papperskorgen, förhoppningsvis så källsorteras den men det finns ingen garanti för det. I vad ligger det miljömässiga i den kalendern?

Det paradoxala i att lägga till prefixet miljö- till en produkt som är en direkt belastning för miljön (både vid framställning och som sopor) måste vara en form av sarkasm som till och med jag inte förstår. Hur man än vänder och vrider på det, miljövänligare produktion (produktion kan i slutänden inte vara helt miljöfrämjande, den kan göra mer eller mindre åverkningar på moder natur) till trots borde det väl vara bäst för miljön om man bara struntade i att göra den jävla skräpkalendern i över huvud taget?

Däremot lovordar jag Växjö kommuns satsning i helgen på att ha gratis kollektivtrafik inom staden. Inte för att jag tror att fler än vanligt åkte buss i helgen, utan för att det kanske var någon som fick en positiv känsla till kollektivtrafik och åker buss ett par gånger mer i sitt liv.

Men papperskalendrar åker i Plus-Sverkers röda soptunnan.

1 kommentar:

Rebecka sa...

Det är som med det där Live Earth-jippot för några år sen. En himla massa artister och band som spelade för miljöns skull och en del av dem i flera länder på samma dag. Det var inte direkt Stockholm och Göteborg, utan snarare New York och Frankrike. Hur bra mår miljön av privatflyg? Idioter.