2 oktober 2009

löjliga och tröttsamma diskussioner

Nu ska jag vara lite konspiratorisk igen.

Kenny Pavey får två matchers avstängning för det här (2:42 in i klippet). Andreas Dahl i bajen får två matchers avstängning för att han sparkade till foten på Sebastian Eriksson (som även var inblandad i Pavey-incidenten), ni vet som man gör i bästa högstadieanda då man ska jävlas med någon som går framför.

Kenny Pavey kan med sin tackling göra Eriksson till fotbollsinvalid. I Andreas Dahls dom framkommer det att han äventyrar Eriksson säkerhet. Det Dahl gör är inte acceptabelt någonstans, men att han äventyrar någons säkerhet (förutom alla hjärtsvaga bajare) är löjligt. Osportsligt och det röda kortet är solklart, men hur Pavey kommer undan med två matcher om man jämför situationerna begriper jag inte.

Varför Bajen ska få jättemycket mer böter än alla andra förstår jag inte heller, men det är väl någon praxis som inte finns ännu antar jag...

Angående Wanderson så får man inte arbeta i Sverige utan arbetstillstånd. Det senaste jag har hört så fick han ett retroaktivt uppehållstillstånd/arbetstillstånd, migrationsverket har tydligen inte så många handläggningar just nu. Synd att folk som bott i Sverige i flera år utan uppehållstillstånd inte känner till det här kösystemet.

Min åsikt är att Kim Christensen givetvis inte ska bli bestraffad för sitt tilltag med stolparna. Eftersom han spelar i blåvitt är ju även risken att betrakta som minimal.

Det är såhär det går när man överlåter till amatörer att granska matcher/situationer i efterhand. Precis som för domaren på planen är disciplinnämdens beslut byggt på bedömningar, vilket är kärnan till problematiken (minns Pavey-Dahl exemplet). Helt plötsligt handlar inte allsvenskan om vad som händer på fotbollsplanen, utan om hur de resonerar i maktens korridorer. Filmningar, armbågar och punggrepp har tillhört spelet i över 100 år utan att skada det nämnvärt. Då anser jag att fotbollsförbundets inkonsekvens samt diskussionerna som det medför skadar allsvenskan mer.

Undrar hur många matcher i rad som Vinnie Jones hade spelat i allsvenskan.

Inga kommentarer: