1 oktober 2009

rabieshundar

Idag fick jag den stora äran att meddela eliten, grädden, det absoluta toppskiktet på skolan, att de slapp sin svenska/engelska förstärkning pga att deras lärare var på kurs. Deras glädjeyttring gick inte att ta miste på och deras euforiska vrål var inte helt olikt mitt eget när bajen av misstag råkar göra mål bakom rätt målvakt. Innan jag han uttala hela meningen hade de skrikande sprungit iväg på sina kalvben, krockandes med varandra, väggar, skåp och andra elever som hade oturen att komma i deras väg. Som att släppa ut ett gäng galna rabieshundar i korridoren, jag undrar om skolan står kvar imorgon.

Imorgon är min sista dag på praktiken för den här gången. Håller på att konstruera prov i statskunskap åt de små liven och det är inte helt enkelt. Så många gånger som man själv har suttit i elevernas position utan att fundera på strukturer, formuleringar och betygskriterier. Till min förvåning är det inte svårast att formulera de lite svårare VG/MVG-frågorna. Det är de lite enklare frågorna som motsvarar godkändnivå som är klurigast att få ner på papper. Speciellt svårt har jag haft med mitt alternativa "G-prov" för svagare elever som har ett lättare matrial att läsa in. Är frågorna för öppna blir det svårt för eleverna att veta vad de ska svara, är frågorna för specifika typ "hur många sitter i riksdagen?" missgynnas de på ett annat sätt. Lösningen är väl troligen lite av varje antar jag.

Ska bli skönt att lägga praktiken åt sidan och statsa helhjärtat på min karriär på Football Manager.

***
Nu funkar min dator igen! undrar om den klarar sig fram tills nästa tenta...

1 kommentar:

Bror sa...

Jag sitter verkligen och garvar hela tiden när jag läser dina inlägg. Fan va bra du är