18 september 2009

högstadiepersoner

Tredje veckan på den här praktikperioden är idag officiellt avslutad. Eftersom universitetet snålar och vill att vi ska läsa tillsammans med samhällsvetarna i höst så har de beslutat om att lägga vår VFU i början av terminen. Det innebär att poängfördelningen efter avslutade praktikveckor är ämnestudier: 45 hp, VFU: 30 hp. Jag har med andra ord inte haft mycket till fritid de senaste veckorna, då jag har behövt läsa in hela arbetsområden som vi inte har hunnit gå igenom i utbildningen ännu.

Högstadiet är en intressant plats, med jävligt lustiga filurer. Totalt har jag varit på skolan i åtta veckor nu och jag har fortfarande inte sett ett tiotal elever i annat än gråa mysbyxor nedstoppade i vita sportsockor. Som den blivande idrottslärare jag är har jag själv alltid haft jävligt lätt för att dra på mig ett par slitna mysbyxor när humöret bjudit på det, men de här pojkarna (för det är framförallt pojkar) verkar inte ens äga ett par jeans. Det tycker jag är lite konstigt. Jag vill fråga varför, men vågar inte.

Nu är inte det kvinnliga släktet (i generell mening) så mycket bättre. Modet med leggins går emot allt annat mode genom att det är en dröm ur ren bekvämlighetssynpunkt. Dra på dig ett par långkalsonger och en stor t-shirt, så är du lika hastigt som lustig klädd för fest. Jämför med fördel mot de trånga skorna du får skoskav av, "men som är så himla snygga". Vad hände med det gamla fina uttrycket att om man vill vara fin så får man lida pin?

***
Min nya dator har gått sönder... svårt att förutse...

Inga kommentarer: