10 september 2009

bakläxa

det här var det mest korkade jag har hört på länge. För den som inte orkar skumma igenom länken så handlar den om att Trelleborgs kommun vill att lärare ska få betalt efter hur deras elever presterar på nationella provet. Jävligt märkligt och det märks att vederbörande politiker aldrig har satt sin fot i skolan iklädd lärarens manchesterkavaj med lappar på armbågarna.

Mitt förtroende för politiker, och i synnerhet skolpolitiker, skjuter knappast i höjden av sånt här.

Har man otur och får en klass med svagare elever så förtjänar läraren mindre i lön? När en elev kommer till gymnasiet har han eller hon gått mer än halva sitt liv i skolan, om eleven inte har lärt sig någonting under den tiden, ska gymnasieläraren straffas med lägre lön? Kan ett betygmässigt steg från IG till G vara svårare än från ett VG till ett MVG? Hur påverkas relationen elever-lärare om elevernas prestation direkt avgör lärarens lön?

Är det någon som på allvar tror att det är de bästa pedagogerna som har elever med bäst betyg?

Om jag hade orkat så hade jag kunnat spinna vidare på hur det här på sikt skulle kunna leda till ökad segregation i samhället, men jag sparar det till en annan gång.

***

jag vet att bilden i förra inlägget inte syns, men jag orkar varken ta bort den eller fixa till det...

Inga kommentarer: