3 augusti 2009

Man behöver inte gilla Henke Larsson för att man är svensk

Häcken ligger sexa i allsvenskan. Jag har en viss respekt för den lilla kvartersklubben BK Häcken som mot allt bättre vetande lyckats etablera i fotbollseliten. Publiksnitt behöver vi tala högt om, utan istället kan vi peka på att den lilla kvartersklubben varje år arrangerar världens största ungdomstunering. Häcken gör ett bra jobb, men i slutänden är det inte många som bryr sig.

Varför är det intressant att Häcken ligger sexa i allsvenskan? Jo, inför omstarten av allsvenskan låg Hammarby och Häcken på samma poäng. Hammarby ligger kvar på samma plats och att laget har haft förtvivlat svårt ta poäng mot på pappret enklare motståndare. Ikväll möter de Helsingborg hemma på Söderstadion, men utan HeIF:s surgubbe i anfallet. Ramis kvinna ska kalva (Claes U-uttryck) och Poppen hoppar in i målet. Jag undrar när Rami kommer att spela 10 matcher i rad, det behöver både han och Bajen.

Fjolårets hemmamatch mot Helsingborg minns jag eftersom jag såg den på en sportbar på Cypern av alla ställen. Poppen Idiotspelade och tidigare nämnda surgubbe bommade en straff, matchen slutade 2-1. Därför har jag bestämt mig för att det är ett gott tecken. Frågan är om domarna har tungan lika långt uppe i HeIF:s röv när surgubben inte spelar. Idag kanske de inte kan räkna med att kunna göra flygande maror på målvakten i samband med hörnor. Ett lag har gjort två mål direkt på hörnor i år.

Till sist ett par ord om Mikkel Jensen. Bajen är i en svår situation eftersom man inte kan vara säker på vilken division som man tillhör nästa år. Mikkels kontrakt går ut efter säsongen och visst behövs det föryngring, men samtidigt står Mikkel för rutin och ledaregenskaper som annars saknas i dagens trupp. Mikkel har alltid ställt upp för laget och aldrig tjurat när han ställts åt sidan, tvärtom så har han sagt att han är villig att flytta med laget till superettan om laget skulle åka ur. Samtidigt behöver ett lag med ambitioner att på sikt ligga på över halvan av allsvenskan en starkare innermittfältare. Mikkel Jensens hjärtat för klubben hade dock behövts i det utsatta läget som vi står inför. Grattis BP, jag är rädd för att den värvningen kan vara avgörande när vi summerar allsvenskan anno 2009.

Inga kommentarer: