22 juli 2009

modembarndom

Eftersom min dator har somnat in sitter jag nu hemma hos min bror och surfar på hans dator. Jens är lite mer teknologiskt intresserad än vad jag är och finner det nödvändigt att ha både en stationär och en bärbar (värsting)dator. Han är i karlskrona över sommaren, och som innehavare av en reservnyckel till hans lägenhet så är det fritt fram för mig att besudla hans stationära dator.

Det känns högtidligt att sitta vid en dator och vara uppkopplad mot internet. Som i min modembarndom då internettiden kostade per minut och dessutom var en betydligt mer omständigt historia, med uppkoppling och snigelhastighet. Vi hade en burk vid datorn hemma som man fick lägga i pengar efter hur mycket som man surfade. Att hälften av den dyrbara internettiden gick till att ladda sidorna som man ämnade besöka bekymrade föga då. Det var innan internet blev vardag och tidsförströelse. Innan det blev en mänsklig rättighet. På något sätt så klarade man av livet då oxå.



Inga kommentarer: