21 juni 2009

FM 09 vs. CM 01/02

Jag är sjukt konservativ när det kommer till fotboll. Konstgräs är satans verk och eventuella ojämnheter i en naturgräsplan hör till spelet. Fotbollsskor ska vara svarta och inte se ut som limegröna rymdskepp, precis lika självklart som att bollarna ska vara av läder och inte någon plasthistoria. Spelare ska inte inte videogranskas efter matchen, domarens misstag hör även dem till förutsättningarna, precis som felpassningar och vattentunga planer.

2001 köpte min mor och far mig ett datorspel i julklapp, Championship Manager 01/02 (CM 01/02), vilket genast blev min käraste ägodel och har så förblivit i många år. Spelet går i korthet ut på att man tar över ett fotbollslag och coachar det till framgång (eller nederlag beroende på hur duktig man är). Detta ultimata managerspel var jag trogen (med undantag för en kortare flört med FM05) i nästan åtta år, fram tills för några veckor sen. Jag behövde en ny utmaning efter att ha vunnit allt som går att vinna med de mest obskyra lagen i spelet flera gånger om.

Med lite lätt ångest pungade jag ut med 450 svenska riksdaler för det senaste managerspelet (som om några månader är att betrakta som gammalt) Football Manager 09 (FM 09). Med tanke på att jag kan hela CM utantill, var det nästan en övermäktig uppgift att sätta sig in i det nya mer invecklade spelet. Detta har avskräckt mig många gånger tidigare från att updatera mig till en nyare spelupplaga, men snål som jag är så måste jag ge spelet jag betalt 450 dinarer för en ärlig chans.

Igår kväll tog jag min första titel i FM 09, den traditionstygnda Ulster Cup, en turnering för lag i nordirländska division 3. Mitt lag, bottentippade Queens University, toppar även ligan och öser in mål. Grattis till mig och Queens 46 säsongskortinnehavare.

Inga kommentarer: