3 april 2009

uppföljning VFU

Jag fick inget besked igår eftermiddag om min VFU. Imorse kl 08.15 fick jag ett mail från VFU-koordinatorn med skola och handledare, men dock endast en mailadress till denne. Fredag veckan innan påsklov, hand upp de som tror att en lärare med dubbelnamn (ännu en av mina onyanserad fördomar) kollar sin mail då. Med internets hjälp är det inte svårt att få fram ett telefonnummer till skolans expedition, där man kan dirigeras vidare, det är inte där skon klämmer.

Mitt problem ligger i arrogansen i "bättre sent än aldrig"-mentaliteten och att man, väl medveten om de besvär man ställer mig inför, inte bryr sig det minsta om hur jag sedan löser problemet. Återigen, personen ifråga är inte bussig mot mig när han fixar en praktikplats, han har mig att tacka för att han har ett jobb. Det handlar inte om en cd-skiva som han har lovat att bränna till mig, han ska bara göra sitt jobb, det ska jag inte behöva påminna honom om.

Som lärare ska jag arbeta efter principen att eleverna ska tjata på mig för att jag ska göra mitt jobb, dvs lära dem saker. Men då ska jag dock sträcka mig till att göra ungefär halva jobbet. Undrar hur det skulle gå...

Inga kommentarer: