2 april 2009

Verksamhetsfucking utbildning

Nu är jag förbannad på riktigt. Nästa vecka är det påsklov ute i skolorna och efter den är det tänkt att jag ska ha VFU, dvs. verksamhetsförlagd utbildning eller praktik på svenska. Problemet är att jag ska byta praktikplats, men ännu inte fått besked om var jag ska vara. Denna situation blir lätt stressande eftersom det är brukligt att kontakta den lärare som ska agera handledare i god tid innan praktiken för att gemensamt kunna planera den samme. Jag har sen i höstas önskat ny praktikplats i två omgångar, de har alltså haft all nödvändig information en längre tid utan att någonting har gjorts.

Universitetet har monopol på att godkänna skolor och handledare som de sedan fördelar ut till lärarstudenterna, detta ska fungera som en "kvalitetssäkring" för studenterna. Den här organisationen tordes vara extremt omfattande och strukturerad, men faktum är att det förmodligen är den mest misskötta på hela universitetet. Det är alltid någon som står utan praktikplats dagarna innan det är dags att gå ut på praktik. Den stackare som tar över det här sjunkande skeppet till organisation får aldrig en chans att bygga upp en ny, för denne måste reparera skadan som hans/hennes företrädaren ställt till med. Redan innan första arbetsdagen ligger han/hon efter i planering, pga att universitetet har låtit det gå så långt som det gjort. Det är bara en tidsfråga innan även denna person sjukskrivs.

Här har alltså universitet en organisation som uppenbarligen inte fungerar, hur agerar de då? "Nej men det här var ju inte bra, men vi fortsätter på den inslagna linjen", någonstans tycker man att de ska reagera och försöka förändra, men nej, det är alltid strul och det går framför allt ut över studenterna som tar lån för att kunna läsa utbildningen.

Universitetet tar på sig att förmedla praktikplatser och vad händer då när det börjar närma sig VFU? Jo, vi studenter som inte har fått någon plats, förväntas överösa ansvarig person med klagomål tills denne ger med sig. Jag fick idag rådet från en lärare på universitetet att jag ska "jaga livet ur xxx". Har de åtagit sig att fixa en praktikplats till mig kan detta omöjligt ligga på mitt ansvar! Det är ingen tjänst de gör mig av välvilja, jag ska inte behöva tjata, det ingår i den utbildning som de får betalt för att jag går.

Efter ett antal mail, telefonsamtal och besök har jag har blivit lovad besked i eftermiddag. Toppen! då har jag morgondagen på mig att få tag på handledaren. Med tanke på hur bra lärare är på att svara på mail och i telefon så är det inte helt orimligt att jag inte får tag på vederbörande. Vad gör jag då? Jag vet åtminstone en person som jag inte vill fira jul med....

1 kommentar:

Honken sa...

Lider med dig! Kan bara hålla med, alltid är det någon som står där utan VFU-plats. Man blir förbannad. Dessutom förbjuder LUB-kansliet de enskilda institutionerna från att sköta sina VFU-kontakter själva, då måste man kunna kräva att det ska funka också....