22 april 2009

koppel

Jag är uppväxt med hundar, de har alltid varit en naturlig del av mitt liv. Därav inte sagt att jag är som Caesar, "mannen som kan tala med hundar", men jag har ändå en viss vana av våra fyrfotade vänner.

Någonting som jag inte blir klok på är hundägare som har löpkoppel på sina jyckar. Okej om hunden är av modell knähund och är en tvärhand hög, men stora schäfrar ska ha riktiga koppel. Löpkoppel är till för kaniner och katter, alla djur som är större bör ha ett ordentligt koppel, annars finns det en risk för att de inte lär sig gå i koppel fullt ut. Såna hundar är grymt oberäknliga. Det är inte en helt ovanlig syn att hunden springer 7 meter framför husse/matte som snubblar efter. Vad händer om ägaren släpper ut linan lite väl långt och sedan överraskas av en annan mötande hund? Hur ska han eller hon kunna kontrollera byrackan med ett litet snöre som dessutom är 7 meter långt? Alla som har hund borde tvingas att gå på en valpkurs, eller åtminstone läsa en bok i ämnet.

Inga kommentarer: