29 april 2009

utvecklingssamtal är skoj!

Praktiken har tagit ut sin rätt på mig, därför har det uppdaterats sparsamt den senaste tiden. Jag har det tveksamma nöjet att råka hamna i en period med mycket möten och utvecklingssamtal, vilket har inneburit sena kvällar för min del. Ovan som jag är går min övriga tid åt till att planera de lektioner som jag ska hålla i. Jag har fått sätta tänderna i ett helt arbetsområde där jag har fått bygga upp allting från scratch med mål, innehåll, anvisningar, redovisning och allt annat som det kan tänkas innebära. Det hade varit bra mycket enklare att få hålla i lösa lektioner inom redan färdiga arbetsområden, men det här är bra mycket mer utmanande. Den här mer strukturerade och omfattande typen av planering är sånt som lärarutbildningen förutsätter att man ska lista ut själv, en dag när man är ute och går ska insikten trilla ner från ett träd. Det samma gäller det eviga dilemmat med uppkäftiga/respektlösa/stökiga elever, det ska man lösa själv. Ibland blir jag matt på "inget sätt är fel"-mentaliteten, bevisligen finns det både bättre och mindre bra tillvägagångssätt. Om inte vägledning så hade lite tips inte skadat.

Inga kommentarer: