2 mars 2009

funderingar kring resor och tentor (mest tentor)

Om tre dagar påbörjar jag och Stina vår resa till Afrika, det kunde inte komma mer lämpligt. Just nu läser jag en kurs i nationalekonomi och någon naturlig talang på området besitter jag tyvärr inte, så några genvägar är inte att räkna med. Givetvis så ska ett så stelt och stereotypt ämne examineras genom en salstenta, 9 dagar efter att vi kommer hem från Egypten. Att jag alltid lyckas pricka in tentor med mina utrikesresor får ses som en bekräftelse på livets jävlighet. Ett skriftligt arbete är lättar att anpassa så att man skriver det innan eller efter resan, en tenta på 7,5 hp är en lite mer invecklad historia ur planeringssynpunkt. Förra gången, när vi var på Cypern, var det "flumtenta" i hållbar utveckling (1,5 hp som kanske inte förändrade mitt liv...) och efter att ha spenderat dötimmarna på flygplanet till att plugga kom jag hem och var långt mer förberedd än mina kurskamrater. Att det ska gå lika smärtfritt den här gången räknar jag dock inte med, då ämnet är svårare och omfattningen är duktigt mycket större. Det finns ett korrekt svar på varje fråga och det går inte att diskutera. Sånt irriterar mig (finns en anledning till att jag valde bort matte till förmån för idrott och samhällskunskap på gymnasiet).

Jag har verkligen gjort mitt bästa för att hinna med så mycket som möjligt innan resan för att inte tappa så mycket under den veckan som jag räknar med att inte titta på en skolbok. För när jag landat i Egypten tänker jag inte ägna skolböckerna någon som helst uppmärksamhet, då är jag ledig fram tills jag sitter på planet hem igen. Ingen tenta i världen kan ändra det. Det kommer alltid omtentor (även om det är surt), men att jag åker så många fler gånger till Egypten är mindre sannolikt.

Ändå har jag en liten liten liten obehaglig känsla i magen. Det känns som om jag har lagt ner så oerhört mycket tid redan, ändå är det massor kvar att läsa. Jag intalar mig själv att om föreläsaren/examinatorn räknar med att han ska hinna gå igenom resterande del av kursinnehållet på 5 föreläsningar (varav jag missar 3) så kan det inte vara jätteinvecklade teoriavsnitt kvar. Det kommer att märkas hursomhelst lördagen den 21/3, då det är dags för tentamen.

Men först ska jag ha semester! Underbart!

Inga kommentarer: