27 februari 2009

om att välja sina tillfällen

Jag har en ganska tråkigt och negativ inställning till utvärderingar av olika slag. Jag har mentalt lagt det bakom mig och är i mitt huvud redan på väg ut från rummet när jag får en lapp med en massa frågor i handen. I den bubbla som jag lever i är frågorna vanligen av karaktären "tycker du att kurslitteraturen stämmer väl överrens med kursen mål", vad ska jag svara om jag inte känner till kursens mål?

Fredag, veckans sista föreläsning i det ytterst intressanta ämnet nationalekonomi lider mot sitt slut och föreläsaren försöker knyta ihop säcken, men du har redan slutat lyssna för en kvart sen. Vissa av dina kurskamrater börjar demonstrativt packa ner sina saker och några har redan suttit med jackan på sig i fem minuter (vilket jag tycker är ett märkligt beteende av blivande lärare, men det är en annan sak). När det efter mycket om och men tillslut verkar vara över, helgen är äntligen kommen, yppar föreläsaren orden "ja, och så var det den där utvärderingen som jag nämde förra gången". In kommer det en tjej bärandes på en diger hög med papper, hon försöker bonda lite, typ "jag har läst den kursen ni läser, tyckte den var jätterolig", ni låtsas som om det regnar, ni vill bara komma hem så snabbt som möjligt. Någon tittar på sin klocka och frågar hur länge detta kan tänkas ta. "40-60 minuter" svara tjejen, Ridå ner.

5-10 minuter på sin höjd hade jag väntat mig, men chocken hade en paralyserande verkan och jag kunde inte förmå mig att resa mig upp och lämna klassrummet. Det vågar jag nästan påstå gällde oss alla där vi satt och gav varandra förbryllade blickar, "är det på riktigt?!". Jag har för tusan skrivit tentor som varit mindre omfattande! Varje normalt funtad människa förstår att ingen vill göra så långa utvärderingar och att det fåtal som ställer upp kommer att ge upp efter fråga 10 och bara försöka bli färdiga så fort som möjligt. resultatet lär inte heller gynnas av att undersökningen genomförs på fredag eftermiddag, efter ordinarie skoltid. Strategiskt utmärkt vald tidpunkt om man vill ha missvisande svar.

Inga kommentarer: