21 mars 2009

funderingar kring tentor och mat (mest mat)

Tentor på lördagar är väldigt otrevligt. Salstentamen som fenomen är ganska osympatiskt. Många grips av prestationsångest just i det ögonblick som tentan delas ut, deras hjärna ställer in sig på flykt och de får svårt att tänka rationellt, de vill bara bort därifrån. Jag lider inte av det, jag resonerar att jag aldrig kan göra mer än mitt bästa och räcker inte det till just den dagen är det ingenting som jag kan göra just då, när jag väl sitter med tentan utan ett tecken på svarspappret, "livet är ett helvete".

Inom mig finns det ett indoktrinerat lutherskt tänkande, man ska alltid göra sitt bästa. Det är genom hårt arbete man uppnår framgång, genvägar visar sig alltid vara omvägar. Det är genom förberedelserna som man klarar, i det här fallet tentan, inte vid själva examinationstillfället. Min (relativt lindriga) tentaångest är därför som störst innan tentan och grundar sig i att jag är osäker på om jag har förberett mig tillräckligt väl inför den samme. Det sura med tentor är att man alltid kan läsa mer, frågan är när man ska sluta. Synd att "hårt arbete"-principen inte verkar gälla för hushållsarbete, där är alla genvägar bra alternativ. Märklig paradox.

Den enskilt viktigaste förberedelsen inför en tentamen är vilken mat man tar med sig till. Det gäller att ha en bra avvägning mellan snabba och långsamma kolhydrater, mellan kaffe och vatten osv. Socker kan kickstarta tankeverksamheten, men det ger dig en snabb energidipp efter ett tag, därför är lösviktsgodis uteslutet. Jag brukar ta en fikapaus mitt i tentan för att skingra tankarna och få i mig tillräckligt med energi för att hålla koncentrationen uppe. Det säger sig självt, hur ofta sitter du och koncentrerar dig tre timmar i sträck i vanliga fall? Man får inte heller glömma att det är en fördel att läsa duktigt i böckerna också... även om det är roligare att koncentrera sig på matbiten.

Skönt att tentan är över och att jag att jag har en positiv känsla efteråt. Nu tar jag helg tills på måndag då det är nya inspirerade tag som gäller!

Inga kommentarer: