27 januari 2009

vägen till självbehärskning genom traditionellt handarbete

Bloggen har blivit lite eftersatt på sistone. Min koncentration har varit väldigt splittrad, vilket har fått som konsekvens att jag inte har avslutat det jag har påbörjat. Ett exempel på detta är att jag har ungefär 10 halvfärdiga blogginlägg som jag inte haft tålamod att skriva klart.

Ett av ovan nämnda inlägg härrör den födelsedagspresent som jag detta år gav min bror. Jens och jag betraktas oftast som väldigt olika, både till utseende och person. Brorsan anses vara den konstnärlige och kreativa av oss och som en kontrast till detta bestämde jag mig för att genom traditionellt handarbete tillverka en present till honom.

Efter att ha bollat lite idéer med min mentor till lika flickvän, kom jag fram till att jag skulle brodera "morgonstund har guld i mund" med korsstygn. Det kan tilläggas att min bror gillar att sova och det helst på tider som kan te sig annorlunda för andra människor, med det sagt tycker jag att vi lämnar hans sovvanor.

Detta kan uppfattas som en ganska harmlös och simpel uppgift. Efter att ha övat en stund under min mentor/flickväns övervakning skred jag fylld av självförtroende till verket. Jag blev dock genast påmind om varför jag valde träslöjd på högstadiet och det var inte för att jag var bra med hammare och spik. Jag var om möjligt ännu sämre med nål och tråd.

Korsstygn visade sig även inbegripa mer räknande än vad jag väntat mig och som ägare av norra Europas sämsta sifferminne fick jag därför ständigt räkna om från början. Denna frusteration tillsammans med mina bristande färdighet satte min självbehärskning på prov och jag vågar hävda att även Gandhi hade kastat verbala orenheter runt sig i mitt ställe.

Många arbetstimmar och sammanbrott senare hade jag emellertid fått ihop det alster som du nedan kan beskåda. Kudden består av ett omsytt kuddfodral och givetvis har jag även här stått för arbetsinsatsen.

Nu ska jag googla på motorsågar och jordfräsar för att känna mig manlig igen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Som genusforskare vet både du och jag att vissa sysslor bör lämnas till det kvinnliga könet. Att tex brodera eller diska är ju sådant som kvinnor är intresserade av :-)

Anonym sa...

Kan säg att jag är mäkta impad av presenten. Den är uppskattad!

Anonym sa...

Jag, som genusforskare, har mina sympartier hos Manne. Att över huvudtaget komma på tanken på att arbeta med korsstygn ses, i likhet med Hirdman (2003), som lite onaturligt för en man. Undrar vad grabbarna i omlädningsrummet skulle ha för kommentarer till detta :)

Anonym sa...

det ni inte har tänkt på i er analys mina vänner och forskarkollegor är att denna aktivitet kräver ett hårt och skarpt intellekt samt en uthållighet, vilket traditionellt förknippas med mannen...

Anonym sa...

haha..jag nöjer mig med att bara konstatera att resultatet var väldigt fint! =)