25 januari 2009

en vecka full av nya intryck

Den senaste veckan har varit full av förändringar och ännu har jag nog inte riktigt landat. Även om vi inte har fått tillbaka B-uppsatsen ännu, anser jag att jag är färdig med min idrottsinriktning. Jag har nätt och jämt hunnit lägga idrotten till handlingarna, innan det är dags att ta i tu med nästa inriktning, samhällskunskap.

Varje gång man börjar en ny kurs ser man ett stort ogreppbart berg framför sig, speciellt när den ska beröra ett helt okänt ämne. Termer verkar krångliga och man förstår knappt hälften av introduktionsföreläsningen. Hur svårt det än verkar, lyckas man dock alltid på något magiskt sätt överleva. Med den erfarenheten i bagaget är jag snudd på oroväckande lugn inför den kommande terminens studier.

Det löser sig, resonerar jag i godan ro, när mina nya kurskamrater stirrar upp sig. Det är klart att man inte kan något innan man har haft möjlighet att lära sig, det är själva poängen med utbildning. Det gäller att hitta vilken nivå som lärarna kräver etc, sen är det till att hålla sig där.

Första veckan har varit lika grå som vädret, med vetenskapsteori på schemat. Imorgon ska vi ta oss an politiska teorier, vilket jag hoppas blir intressantare. Därav inte lätt, men det är väl knappast heller syftet.

En anmärkningsvärd detalj i historien är att jag i min nya klass är att betrakta som en av de mer erfarna studenterna med 2,5 års studier och en hel ingångsinriktning avklarad. Det känns väldigt märkligt efter att ha varit längst ner i den åldersmässiga hierakin i idrottsklassen. Men jag kommer väl alltid att vara yngst ändå...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter bra att du kommit iordning med samhällen nu. Jag läser AUO3 och spyr snart på demokratibegreppet =)

Anonym sa...

Att vara yngst är ingenting man födds till, det är någonting man blir!

Anonym sa...

Jag har varit yngst hela mitt liv.... :P

Anonym sa...

Ja du Henke, du kommer nog alltid på något sätt att vara yngst, du är ju född -87. Tror detta kan ses som en hån mot den samhällsvetenskapliga institutionen.