7 januari 2009

krav

Jag kan vara en väldigt krävande person och ställer höga krav på min omgivning. Oavsett hur dåliga förutsättningar som finns så kan man göra sitt bästa utifrån situationen och har man gjort det så kan man vara nöjd med sig själv. Kring den B-uppsats som vi idag har skickat in till examinatorn har det funnits i det närmaste skrattretande höga krav. Flera av min kurskamrater skrev så sent som i våras C-uppsats och kraven på det här arbetet lär vara skyhöga i jämförelse. Handledarna är så inkörda i sina mönster att de är omöjliga och resonera med, men faktum är att det inte är raketforskning vi sysslar med. Det är en jävla B-uppsats.

Handledare och examinator har kommit utifrån och har därför enbart kunnat nås via mail. Handledning via mail fungerar så länge det rör sig om stavfel eller liknande, men mer invecklade följdfrågor blir desto svårare att reda ut. Ett vanligt samtal mellan två ansikten är omöjligt att få till stånd. En av handledarna åker dessutom på två veckors semester (hon är alltså anställd av universitetet för fem veckor och spenderar tre av dessa i landet), givetvis går det inte att nå henne när hon åkt. Så i mellandagar dimper det ner ett mail i inboxen om att arbetet ska vara inskickat den 7 januari (
Det datum vi tidigare har haft är den 12 januari då vi ska ha opponering) och ytterligare några dagar efteråt framgår det även att vi ska skriva en form av sammanfattning som ska skickas till alla i klassen samma datum. Vi misstänkte att det skulle skickas in innan den 12:te, men det ligger väl knappast på oss att ta reda på det? Kunde de inte kläckt ur sig det tidigare, innan man hinner planera sitt liv?

Jag har inga problem med att det ställs orimligt höga krav, men det förutsätter att jag kan ställa minst lika höga krav tillbaka. Det kan jag inte i det här fallet och det retar mig till förbannelse. Jag som lärare kan inte ställa högre krav på mina elever än vad de kan ställa på mig, det tycker jag är en rätt schysst princip. Tro nu inte att jag kommer att slå näven i bordet på opponeringen, nä det här är nog inga människor man vill kritisera rakt ut. Det kommer att göras under anonyma former i kursutvärderingen, som jag för omväxlings skull ämnar fylla med arga tecken till sista raden.

Nu kanske ni förstår vem som egentligen stod bakom aliaset Ann-Kristin i ett tidigare inlägg (här).

Inga kommentarer: