21 maj 2012

Premiär: trädgårdsbloggen

Till vår lägenhet fick vi en odlingslott. Blygsam till sin storlek, men ändå en odlingslott.

Jag ser numera denna minimalistiska trädgård som mitt kall i livet. Eftersom vi var sist in fick vi inte heller den mest ombesörjda lotten. Den var väl mer en bit gräsmatta än ett trädgårdsland.

Vi har alltså rensat betydligt mer ogräs än vad vi har sått i vårt trädgårdsland. Mycket mer till och med.

Att få växterna att trivas är lite av en konstform i sig. Vi satsar mest på feng-shui. Gräslöken behövde flyttas till andra sidan trädgårdslandet eftersom det var bättre gräslöksenergi där. Givetvis frågade vi gräslöken först om det var okej för den att flytta. Gräslöken tyckte att det var okej. Vi kunde dock inte förutse att herr gräslök, på sin nya adress, skulle bli nedtrampad av ett illasinnat grannbarn (de små skoavtrycken kan även komma från en dvärg, men det får ses som ett långskott).

Gräslökens olycka smittade även av sig på jordgubbsplantan som i sympati med gräslöken valde att vissna.

Ska man klara framtida attacker av det här slaget är nog ett två meter högt stängsel den enda lösningen. Stängslet behöver inte i det inledande stadiet vara strömförande.

Idag var jag nere och vattnade mina små adepter. Jag tyckte mig skymta att rädisorna börjar ta sig. Eller så var det ogräset som var på väg tillbaka. Det kanske är lika bra att lägga ner prestigen och satsa helhjärtat på att få linköpings främsta ogräsodling istället.

Inga kommentarer: