23 mars 2012

"men ni har ju ändå sommarlov"

ojdå, jag har visst en blogg.

En väldigt dåligt uppdaterad blogg, men likt väl en blogg. En blogg som troligen har övergivits av sina läsare. Jag klandrar dem inte.

Men jag har ändå en blogg.

Sitter och skriver omdömen inför mina elevers utvecklingssamtal. Förra gången det begav sig (känns som nyss) räknade jag ut att det skulle ta mig omkring tre arbetsveckor att skriva omdömena om jag la i genomsnitt 5 minuter på varje. Då räknade jag bort tiden som jag har lektioner, men kalkylerade med att jag använde varenda minut av den övriga arbetstiden.

Tyvärr så kan man inte göra så som lärare, för helst ska ju lektionerna ha något innehåll och allra helst en mening. En extra guldstjärna till den lärare som dessutom hittar på något som både är roligt och som innebär att eleverna lär sig något. Föräldrasamtal kan inte heller skjutas upp fyra veckor. Uppgifter måste likt förbannat rättas för att eleverna ska hinna göra eventuella kompletteringar. Elever som inte ser ut att klara av kursen måste ges stöd nu och inte om fyra veckor när jag har tid. I enlighet med nya skollagen ska de och deras föräldrar dessutom överösas med information om att det håller på att gå åt helvete. Nåde den som glömmer bort att dokumentera allt detta. Och dokumentera allt annat.

Lösningen är att arbeta obetalt på sin fritid. Stina brukar undra hur jag någonsin ska kunna jobba heltid och det gör jag också.

Jag tycker att skriftliga omdömen är en bra grej, men ge mig tid att skriva dem! För vem skriver jag halvdassiga omdömen?

Inga kommentarer: