23 september 2011

jakten på av/på-knappen och ett nytt jobb

Överdriven arbetsbörda är den nyexaminerade lärarens lott.

Det svåra med att både jobba deltid och vara nyexaminerad är att lägga ambitionsnivån rätt. För jag har ju lediga dagar på vilka jag kan förlägga planering, provrättning osv., men samtidigt vill jag inte lägga ner för mycket arbete som jag inte får betalt för. Martin Luthers spöke hemsöker mig dock, för man vill ju göra ett så bra jobb som möjligt.

Arbetet tar mycket energi som det är utan att jag jobbar två extra dagar i veckan. Under min studietid utvecklade jag en av/på-knapp som gjorde att jag jobbade när jag jobbade och var ledig när jag var ledig. I arbetslivet så letar jag fortfarande efter den knappen, förmågan att släppa arbetet när man slutar för dagen.

Det kommer givetvis med tiden, som så mycket annat. Jag har åtminstone landat ett extrajobb som kommer att själa en del uppmärksamhet. Jag ska jobba med helgverksamhet för barn med särskilda behov. Även om det inte är många arbetsdagar som det handlar om så kommer det att bli sjukt roligt.

Inga kommentarer: