20 juni 2011

What would Sverker do?

Det finns vissa avtal som man vet att man blir blåst samtidigt som man ingår dem. El-avtal är ett exempel på detta, bredband ett annat. Båda två är synnerligen aktuella just nu när jag ska flytta till en vuxen lägenhet där sånt inte ingår i hyran.

Med alla tilläggsavgifter, den ena mer suspekt än den andre, är det omöjligt att konstatera den faktiska kostnaden förrän man har tryckt på "godkänn avtalet". Därigenom är det även omöjligt att faktiskt kunna jämföra alternativen. Eller rättare sagt, en smålat person som jag själv kommer inte orka jämföra alternativen ordentligt.

I det andra fallet, med brandbandsbolagen, kan även produkten variera mellan företagen. El är åtminstone i de flesta fall el, men ett bredband är ofta olikt de flesta andra bredband. Idag var jag inne på en hemsida där de ville att jag skulle uppge mitt telefonnummer för att se om jag kunde få deras bredband hem till mig. I det finstilta framgick det att jag i och med att jag uppgav mitt telefonnummer så accepterade jag att deras försäljare ringde upp mig. Ska det vara så? Var fan är Sverker när man behöver honom?

Inga kommentarer: