25 januari 2011

begynnande vårångest?

Stina tycker att vi ska bo i kollektiv och vi var och inspekterade läget hos hennes kollega som bor i nämnda kollektiv. Behöver jag ens nämna att jag förhöll mig en aning skeptisk till det hela på förhand? För dagen hade emellertid lagt undan batiktygerna och gömt vattenpipan. Det hela liknar vilket normalt lägenhetsområde som helst med den skillnaden att de har ett antal gemensamma utrymmen som hyresgästerna mer eller mindre fritt kan disponera hur de vill. Bland annat en idrottshall som inte skäms för sig i jämförelse med vad många skolor kan presentera. När jag gick därifrån var jag ändå positiv till konceptet i helhet. Jag gillar dock inte tanken på att behöva umgås mer än utbyte av nödvändiga artighetsfraser med mina grannar.

Det är sånt som jag funderar en hel del på just nu, boende och sånt. Framtiden efter examen är ovis förutom att jag kommer att flytta upp till Linköping, vilket aktualiserar lägenhetsjakt under våren. Bör jag försöka få ett sommarjobb i Linköping eller ska jag köra på det som jag varit nöjd med i Växjö? Ett jobb i Linköping innebär en tidigare flytt och kontakter på arbetsmarknaden där, vilket kan underlätta en del om jag går en arbetslös höst till mötes. Jag har ju dock trivts oförskämt bra med mitt jobb i Växjö och det kan vara skönt att både veta vad som förväntas och att jag kan leverera det. Jag slipper även att lägga energi på att fixa ett jobb i Linköping, energi som jag kan lägga på annat. Till exempel på att söka ett lärarjobb.

Inga kommentarer: