14 december 2010

föreläsningar på franska och okbenspraxis

Jag läser internationell ekonomi nu. Det är svårt, skitsvårt faktiskt.

Jag är inte van vid att sitta på en föreläsning och inte fatta vad läraren säger. Det är inte det samma som att jag inte behöver läsa i böckerna eller att jag på något märkligt vis vet vad föreläsaren ska säga innan han/hon gör det. En halvtimme efter föreläsningen minns jag vanligtvis ingenting av den. Men jag upplever aldrig att jag inte förstår det som sägs framme vid tavlan.

Nu uppfattar jag enstaka segment av föreläsning, den hade lika gärna kunnat vara på franska. Jag känner mig helt enkelt dum i huvudet, en känsla som jag inte är helt bekväm med. Det kanske rent av är bra att jag tvingas kämpa lite den här terminen som annars inte har varit särskilt krävande på något sätt. Spelar man i div.3 hela sitt liv så vet man ju aldrig hur bra man hade kunnat bli om man provat vingarna längre upp i seriesystemet.

Dessutom vet jag att jag på något märkligt och oförtjänt sätt har ett matematikhuvud som jag aldrig riktigt haft vett att dra nytta av.

***
Hannibal Lector-masken som Max bär nedan fick han spela med efter att Markus Karlsson hoppat sönder von Schleebrügges okben i ett derby mot Djurgården. Markus Karlsson blev varken varnad eller avstängd i efterhand. Märkligt att det inte finns någon okbenspraxis.

rättelse rubriken till förra inlägget borde vara: "Max von Schleebrügge - alla tiders coolaste namn och person"

1 kommentar:

Unbeck sa...

Gillar!