8 september 2010

Korvstroganoff

Jag har haft en enkel matlagningsfilosofi. Rejäl och mycket mat ska tillagas få gånger. Jag kanske inte har ett så värst brett receptregister, men jag kan variera korvstroganoff i 1000 olika former.

Trots att jag alltid lagar mat för ett helt kompani hungriga skogshuggare får jag aldrig några matlådor över, vilket jag grämt mig för otaliga söndagskvällar när jag kommer hem en till ett tomt kylskåp. Tyvärr, får jag säga, så har jag inga problem med att äta korvstroganoff till middag tre till fyra dagar i rad, vilket innebär att jag enbart lagar mat två, i undantagsfall tre gånger i veckan. Veckans övriga dagar nöjer jag mig med att äta spaghetti och köttfärssås. Jag gillar helt enkelt korvstroganoff... och köttfärssås.

Jag ogillar däremot att spendera så värst mycket tid på att inhandla och tillaga mat som jag sedan glufsar i mig framför en repris av sportnytt på under 10 minuter. Enkel matematik.

Förändringen började egentligen i somras då jag var tvungen att ha med mig en matlåda till jobbet, då det inte är okej att käka upp de boendes mat i längden (fast jag har kommit fram till att kakor är okej..). Jag var helt enkelt tvungen att laga mat lite oftare, vilket i kombination med att jag fick lite mer tid över dagtid innebar att jag sakta började utvidga min repertoar.

I måndags tog jag nästa steg i min utveckling. För första gången i mitt liv gjorde jag en veckoplanering över min mat och denne innehöll varken korvstroganoff eller köttfärssås. Även om jag har blivit bättre på att planera de senaste åren, måste detta ses som en stort genombrott för mig. Dessutom handlade jag för flera dagar i rad vid ett tillfälle, vilket inte heller det sker allt för ofta.

Ni kan ju dock glömma att detta avvärjde min ovana att glömma bort saker jag skulle ha köpt i affären. I eftermiddag får jag gå och kompletteringshandla då jag i vanlig ordning glömde bort ett antal artiklar när jag var i affären sist. Någon jävla ordning på torpet får det vara! (som Profilen brukar säga).

P.S. Jag har inte glömt bort mitt löfte om att delge er avslöjandet kring den mystiska seriefiguren, det tar bara lite längre tid att bygga caset för att vara säker på att all känslig information verkligen stämmer. visa tålamod.

Inga kommentarer: