30 maj 2010

Bara den som förstår, förstår

Igår var första matchen sen jag investerade i en digitalbox som bajens match inte visades på tv. Igår var således första gången som jag fick stifta bekantskap med Csports webbsändningar. För 79 kr skulle jag få följa mitt lag i ödesmatchen (alla matcher som bajen spelar är ödesmatcher enligt media) mot Väsby.

79 kronor låter inte som en stor kostnad måhända, men sett till sändningkvalitén var det ett kraftigt överpris. Jag har sett bättre webbsändningar från div.2 matcher. Matchen kunde lika gärna ha filmats med en handkamera från läktaren. "Kameramannen" följde inte bollen ner till hörnflaggan, utan nöjde sig med att zooma in straffområdeslinjen istället. Vid en snabb spelvändning (läs långboll, det är superettan vi pratar om) dröjde sig kameran kvar på den planhalvan som bollen spelats ifrån, dvs. fel planhalva, i tiotalet sekunder. Rätt som det är bjuds vi tv-tittare på en närbild på den hörnflagga som han skulle filmat för två minuter sedan, mitt under en annan spelsekvens.

Det var nästan skönt när mitt internet lade av efter 15 spelade minuter. Jag fick istället följa målplinget på playoffmatchen till championship som tv4sport valt att visa istället för bajenmatchen. Det fanns emellertid ett nervtärande moment i detta och det var att det dröjde ända till 89 minuten innan jag fick se ett målpling från Hammarbys match, Petter Furuseth 2-0 till Bajen. Fram tills dess visste jag inte ens om målplinget följde bajen-väsby i överhuvudet taget.

Den halva sekund det från att jag förstod att plinget berörde bajens match tills jag insåg att bajen hade utökat sin ledning hade jag hjärtstillestånd.

Fuck Csports, hädanefter blir det Sveriges radios webbsändningar (som jag annars skyr som pesten) när tv4sport väljer att visa division tre fotboll framför bajenmatcher.

Tv4sport har för övrigt en väldigt talande slogan för sina superettansatsning. "Bara den som förstår, förstår"

Inga kommentarer: