18 maj 2010

bakfylleintervaller

Nu har jag sprungit ett tag och börjar successivt öka löpsträckorna med några kilometer. Förra gången jag började öka distanserna åkte jag direkt på en två veckors lång förkylning och efter det var det bara att börja om på noll igen. När man har koll på pulsen så märker man hur mycket det skiljer före och direkt efter sjukdom. För mig skilde det nästan 9 minuter runt sjön och då låg jag ändå på nästan exakt samma pulsslag vid båda tillfällena. Jag är väl, tre veckor efter sjukdomen, egentligen inte helt återställd.

En annan erfarenhet som jag tagit till mig är att man inte bör träna bakfull, något som de flesta fotbollspelare på lägre nivå gör på mer eller mindre rutin. Vid den lilla backen mot Willys låg jag på min maxpuls. I höjd med simhallen låg jag 6 minuter efter vad jag normalt springer. Pulsen gick upp och ner som en berg- och dalbanan och var omöjlig att hålla koll på. Behöver väl inte påpeka att det inte är bra. Löpning bakfull får en av fem vårlökar.

Inga kommentarer: