3 april 2010

jag och fröken Wlien i ett rökigt förhörsrum i Kroatien

För inte så länge sen köpte jag flygbiljett med resedestination Kroatien till mig och min flickvän. Lite lätt upprymd som man blir när man bokat en resa så tänkte jag inte mer på det. Några dagar senare märker jag att jag lyckats stava fel på min flickväns namn, jag ska enligt biljetten ut och resa med en fröken Wlien. Då hade jag ändå kontrolläst alla uppgifter minst fyra gånger innan jag betalade.

Visst vi skulle kunna gå till incheckning och hoppas på att de skulle gå bra ändå, det är ju inte Gunvor Larsson som för söker åka på fröken Wliens biljett, men flygbolag är ju inte kända för att vara flexibla när det kommer till säkerhet. Kan komma på ett antal saker som är trevligare än ett förhörsrum på en flygplats i Kroatien med en kedjerökande tulltjänsteman.

Uppfylld av ångest (för vid det här laget har jag läst ett antal hemsidor där det antingen kostar ganska mycket pengar eller är direkt omöjligt att ändra felstavade namn på flygbiljetter) ringer jag bolaget som vi har bokat biljetterna genom och möts av ett "Oj!.... det var inte bra".

Efter ett antal telefonsamtal till diverse flygbolag (och utan extra kostnader!) löste kundtjänsten mina problem. Jag är mest glad över att jag slapp ringa till Croatian airways själv och förklara hur läget lågt till på min högstadieengelska.

Allt extra stök för att jag inte kan stava min flickväns namn rätt...
***
Rättelse, mitt förra inlägg kan tolkas som att Johannesson var huvuddomare i matchen Benfica-Liverpool. Detta stämmer inte, han var assisterande domare eller linjefjant som det också kallas i vissa kretsar... Jag ber om ursäkt för detta missförstånd och konstaterar att Johannesson är en fjant. Rätt ska vara rätt.

Inga kommentarer: