21 februari 2010

söndagstradition

Väl medveten om att det har varit mycket idrott här ett tag nu kommer här ytterligare ett inlägg på det temat.

Jag har skapat mig en liten söndagstradition i att titta på kanal9:s Serie A sändningar. Väl medveten om att det kanske inte är den bästa fotbollen i världen som jag bevittnar tycker jag ändå att det är lite småtrevligt. Det är även den enda fotbollen som en fattig student som jag kommer över under vinterhalvåret. Jag tycker också att italiensk fotboll får mer skit än vad den förtjänar, många av mittenlagen spelar en teknisk och offensiv fotboll, med ganska öppna matcher som resultat. Jag gillar Serie A.

Inför förra söndagsmatchen tänkte jag sätta några kronor på oddset. Till mitt stora förtret hade ICA:s spelhörna bommat igen och jag fick gå hem utan göra av med några pengar. För mig är spel med pengar alltid förenat med förlust, men det kan vara kul ändå. Jag försökte starta ett spelkonto på svenskaspels hemsida, men det visade sig att jag redan hade ett konto kopplat till mitt personnummer, ett konto jag inte använt på fyra år. Användarnamn och lösenord hade jag givetvis glömt, liksom de 150 kronorna som fanns på kontot. Det var ett tidsödande arbete att få tag på inloggningsuppgifter och något spelande den helgen blev det inte. Men nu har jag mitt konto och har redan bränt hälften av pengarna på tvivelaktiga bet.

Idag tittade jag på Roma-Catania. Catania ställde upp med åtta spelare med argentinskt ursprung i startelvan, vilket fick mig att tänka på Eurogoalsklassikern KSK Beveren i det belgiska seriesystemet. På den tiden var europeisk toppfotboll ganska ovanligt på tv och Eurogoals var många gånger den enda möjlighet att få se höjdpunkter från de stora ligorna (eller rättare sagt de ligor som Eurosport hade rättigheter till). När det begav sig hade KSK Beveren en ganska annorlunda och ifrågasatt värvningspolicy, de värvade nästan uteslutande spelare från Elfenbenskusten. Jag vill minnas att jag tyckte att det var ganska festligt och jag begav mig in på wikipedia för att kolla upp vad som hände med Beveren och deras satsning på afrikanska spelare. Laget åkte ur den belgiska högstaligan 2006 och har idag inte en enda ivorian i laget. Det är dock värt att notera att de introducerade spelare som Yaya Toure (Barcelona), Arthur Boka (Stuttgart) och Emmanuel Eboué (Arsenal) för den europeiska fotbollen.

Inga kommentarer: