24 februari 2010

min pappa jobbade här, när kan jag börja?

shit, jag tittade i kalendern och trodde det var den 24 februari 2010, men när jag slog på nyhetsmorgon var det helt plötsligt år 1910. De diskuterade det satans kronprinsessbröllopet och det fick mig att fundera på vad som egentligen har hänt de senaste 100 åren. Det är ganska fantastiskt att vi efter snart 100 år av allmän rösträtt (89 år för män och kvinnor) fortfarande biter oss fast vid kungahuset.

Förr ett par hundra år sedan hade kungen absolut beslutsmakt och representerade överheten. Han hade inte förtjänat sin ämbete, utan hans enda merit i livet var att hans pappa varit kung tidigare. Nu har vi en kung utan någon beslutsmakt, men han har däremot diplomatisk immunitet. Han representerar fortfarande överheten, inte svenska folket. Han är kung för att hans pappa var kung och kungens pappas pappa var kung. Han kom till anställningintervjun och sa "min pappa jobbade här, när kan jag börja?".

Den successionsordning som vi har idag användes förr i kungahusets egensyfte för att hålla makten inom familjen och för att i förlängningen förtrycka svenska folket. Ge mig ett argument till varför kungatiteln(/drottningtiteln) ska gå i arv. Om vi nödvändigtvis ska ha en kung, varför väljs han inte av folket?

kritik mot monarkin bemöts ofta av argumenten att kungen är en bra representant för Sverige och att kungafamiljen är så fina att titta på (och läsa om i skvallerpressen). (Okej, det finns någon enstaka mörkblå royalist som vill återinföra ståndsamhället och förstärka adelns av naturen givna maktställning, men såna går liksom inte att ta på allvar.) Det beror givetvis på vilka värderingar som man lägger i uttrycket "en bra representant" och här hade jag kunnat dra upp de gånger som kungen gjort bort sig men det kan alla med lite googleskills fixa själva. Personer som påstår att kungen skulle vara en bra representant har förmodligen aldrig hört honom prata, går man ner på ICA hittar man nog 20 personer som är mer lämpade för arbetet. Kungafamiljen är fin att titta på och är folkkära på samma sätt som Niklas Strömstedt, varför görs det inga undersökningar om stödet för Strömstedt hos det svenska folket?



Varför kan inte kungen alternativ kronprinsessan bekosta sitt eget bröllop, det förväntas alla vi andra riktiga människor göra om vi vill gifta oss? Det är ju inte så att kungen är fattig direkt...

Inga kommentarer: