3 januari 2010

placeboallergi

Idag fick jag ett mindre utbrott i tvättstugan. Jag är själv inte så värst bra (direkt dålig) på att städa efter min egna tvättid, därför är min (och troligen även övriga campus) toleransnivå ganska hög vad det gäller smuts.

Men att trycka ner en större hund i en tvättmaskin, sedan torktumla honom, därefter hänga upp honom i torkskåpet för att slutligen kasta resterna i soptunnan är fan inte okej i en gemensam tvättstuga. För det är just det som verkar ha utspelat sig i tvättstuga A på PG V. Jag är uppväxt i ett hem med mycket djur och tror mig ha en ganska hög tolerans mot djurpäls, men mängderna som jag fann i tvättstugan var extrema, smått omöjliga att beskriva på ett bättre sätt.

Detta upptäckte jag givetvis efter att jag kört min vittvätt och fått den hundhårsimpregnerad. Alla som har haft strävhåriga hundar vet hur sådana hundhår fastnar i precis allt och sticks något förjälvligt. Såna hårstrån hade mina kläder förärats med och det inte i små mängder. Då blir man besviken, för själva vitsen med tvättmaskiner är att de ska göra kläder renare, inte som i det här fallet smutsigare.

Det kändes som ett läge för att författa en arg och provokativ lapp att sätta upp i tvättstugan. Jag menar, att kräva att de kör en tom maskin för att få bort de värsta hårresterna efter att de tvättat sin hund nästa gång är väl inte för mycket begärt? Likväl fann jag det legitimt att be dem dra åt helvetet för extraarbetet de kostat mig. Då jag i vrede gick runt i tvättstugan och morrande försökte få mina kläder hårfria blev dock mina formuleringar mest löjliga och banala, därför blev det aldrig någon lapp.

Det värsta är inte att jag fick stå med klädrollern efter att kläderna torkat och att vissa plagg får tvättas om, utan att det nu kliar över hela kroppen (trots att kläderna jag nu har på mig inte ens har tvättats idag). Hypokondrikern har bestämt att jag har någon form av placeboallergi. Det får mig att tänka på att det faktiskt bor riktiga allergiker campus och inte bara inbillningssjuka.

Men det är ändå synd om mig!

1 kommentar:

Rebecka sa...

Tack, då vet jag vilken tvättstuga jag ska undvika när jag ska ner och boka tvättid sen!