12 november 2009

En skelande Nick Holte med en bad hairday

Denna vecka riktas min vrede mot systematiskt tagna fyllebilder, även kallade mingelbilder. Vilken funktion fyller dess bilder i människors liv? Finns det människor som faktiskt blir lite gladare när de vaknar på söndagen, loggar in på valfri mingelsida och ser sig själv från en mindre smickrande sida? En typisk pose är armen runt en mer eller mindre bekant person, rödmosigt ansikte med massmördarblick och den obligatoriska biran höjd i en skålgest.

Nu är jag i nyktert tillstånd ett högst ofrivilligt foto-objekt, till min fotointresserade flickväns stora förtret. I motsats till vad man kan tro så blir inte detta beteende bättre med den stigande promillehalten, snarare tvärtom. När jag målmedvetet rör mig ner mot ölkranen på sivans nedervåning så vill jag inte bli stoppad i trappan av någon brud med kamera. "Fotograferna" brukar i regel fråga först och de blir alltid lika förvånade av att man inte vill vara med på bild. Dock inte så förvånad att de minns mitt nekande svar när vi senare möts igen på en av mina förvirrade utflykter till dansgolvet. Då ska man göra "gruppkram på dansgolvetposen". Jag vill bara bestämma och ha koll på vilka bilder som finns på mig på internet. Inte ett särskilt orimligt krav, men i facebooks tidevarv verkar det vara en omöjlighet.

Enligt min hemmasnickrade teori bygger vimmelbilderna på ett behov av att efterlikna Stockholm och då specifikt stureplan. Det är där alla fina och fräscha människor rör sig och är man med på bild där så har man varit där och har man varit där så är man något. Att man sen ser ut som en skelande Nick Holte med en bad hairday, verkar paradoxalt nog inte göra så mycket för människor som annars verkar ha ett visst behov av att synas. Tyvärr glöms det ibland bort att O´learys i Säffle inte är fullt lika coolt som stureplan, men det kanske bringar klarhet i några minnesluckor, jag vet inte. Det jag dock vet är att barn dör i Afrika varje gång jag ser någon som på eget initiativ vinka till sig en vimmelfotograf, fixar till håret och intar den inövade fotoposen med lätt öppen mun.

Vilken är din favoritpose? (pose ska uttalas med svengelskt innerstadsuttal om du inte listat ut det än)



(se framförallt 1:43 och framåt)

Inga kommentarer: