23 oktober 2009

glasögon, lök och skridskor

Idag har jag hämtat mina nya glasögon hos optikern, så nu är jag officiellt glasögonorm.

Under min mer än 15 år långa skolgång så har jag aldrig gillat att sitta längst fram i klassrummet. Man har ingen överblick, dels över klassrummet (som kan vara nog så viktigt)och inte heller över lärarens spretiga anteckningar på tavlan. Det är som om man får längre distans till det som sker längst fram i klassrummet. Dessutom slipper man befinna sig i skrevhöjd på föreläsaren, vilket jag åtminstone uppskattar.

Med mina nya brillor så kan jag förflytta mig bakåt i klassrummet igen, jag slipper ikläda mig rollen som den seriösa eleven som sitter längst fram. Nu är jag iofs glasögonorm istället.. allt har sitt pris..

***
Det är inte förrän man glömmer löken (för att man glömmer köpa den när man är i affären) som man förstår att det är den näst basala ingrediensen i köttfärssås. Den viktigaste ingrediensen, enligt mig, är köttfärs. Detta påstående är å andra sidan inte underbyggt av vetenskapliga fakta.

***
Förra helgen i fyllan och yllan fick äntligen Kristian med sig sina skridskor hem efter att jag lånat dem i ungefär två år. Jag behövde ett par skridskor för några lektioner när jag läste idrott och snäll som han är så lånade Kristian mig sina stl 47:or. Sedan dess har de stått och hånat mig för min glömska varje gång jag öppnat garderoben.

3 kommentarer:

Rebecka sa...

Någon form av tomater också! Krossade eller så. Det är också viktigt.

Henrik sa...

topp tre ingredienser i köttfärssås:

1. köttfärs
2. lök
3. någon form av tomater

Honken sa...

Din glömska avspeglar sig även i en väska som står hemma hos mig :)Förra gången du var här ställde jag fram den till dig, men tog du med dig den?