5 augusti 2009

Zlatan-extra

Många fotbollssupportrar brukar reta sig över kvällstidningars fel och brister. Den något sånär insatta betraktaren av svensk fotboll (eller idrott i stort för den delen) ser ganska snabbt att nyhetsvärdet ofta är väldigt lågt och att de ofta byggs på vaga, om inte direkt felaktiga grunder. Därför brukar jag känna att gnällandet på kvällstidningarnas skandalkåthet är jävligt gjort för min del. I regel orkar jag inte jaga upp mig över skandalrubriker, jag har blivit allt för luttrad genom åren .

Men jag måste säga att det de senaste veckorna har varit en märklig hetsjakt på mitt kära Hammarby. En av Sveriges största kvällstidningar har en del av sin sportbilaga som de kallar för "Zlatan-extra". I detta ibland flera uppslag långa avsnitt kan man läsa om att Zlatan badade badtunna med lagpolarna och att han går till tandläkaren i Malmö. Zlatan stod över en träning i Barcelona, Zlatans lågstadielärare uttalar sig: "inte oroad". Jag tycker att detta är signifikativt för ovan nämnda tidning så därför kan vi härefter kalla tidningen för "Zlatan-extra".

Igår menade Zlatan-extra att Tony Gustavsson och Andreas Dahl sågade de brasilianska nyförvärven. Ganska taskigt av en tränare, men en närmare granskning av artikeln visar att den bygger på de obligatoriska eftermatchenanalyserna som tränare och spelare gör med canal+. Journalisten har alltså inte ens själva orkat masa sig till Söderstadion för att se matchen eller göra intervjuer. Det journalistiska arbete denne utfört är att ta lösryckta citat från "någon annans" intervju och dessutom lyckats vinkla det på ett för Hammarby ogynnsamt sätt. Artikeln är inte långt i från ren lögn om man ser till orginalintervjun. Att Zlatan-extra inte har gått vidare med den här totalsågningen av lagets egna spelare talar sitt tydliga språk. Hade det funnits någon som helst substans i artikeln hade de haft underlag för att förfölja Bajen resten av säsongen och en bit in i nästa.

Idag uppmärksammar Zlatan-extra att Rami har en defekt på sitt ena ben som gör det längre än det andra, en i sammanhanget ganska gammal nyhet. Hammarby visste detta när de värvade Rami, vilket tidningen ställer sig kritisk till, då detta trors vara en av förklaringarna till hans "skadeelände". Man bortser dock från att Rami hade varit mer eller mindre skadefri i flera år i Fredrikstad och dessutom etablerat sig i landslagstruppen. Man refererar till spelarens egen blogg där han säger att hans nya upphöjda sula kan vara lösningen på hans "skadeelände". Förutom att journalisten referera till en jävla blogg så säger Rami exakt så, men med en glimt i ögat som journalisten helt utelämnar. En fågel av en fjäder åter igen.

Till sist, dessa påhittade och uppskattade övergångssummor, mig veterligen har Bajen som policy att inte kommentera övergångssummor. De enda som vet hur mycket Bajen tjänar/förlorar vid en spelarförsäljning/köp är Hammarby och köpande part. Därför är alla övergångssummor i tidningar direkt ointressanta.

Jag undrar hur morgondagens skandalrubrik lyder...

Inga kommentarer: