22 juli 2009

Rags to Riches

Jag har tidigare beskrivit mitt lite märkliga behov av att äga böcker. Jag har jättesvårt att gå ut från en bokaffär utan ett par intressanta fynd under armen. Mitt bokintresse har tagit en ny vändning i att jag har fått en fallenhet för obskyr idrottslitteratur och då främst fotbollsböcker. Jag blir genuint lycklig av att läsa hur en tidig instruktionsbok i fotboll beskriver "tåfjutten" som ett högst användbart tillslag. Så viktigt för spelet att den får ett eget avsnitt i boken, faktum är att de flesta moderna fotbollstränare hade avfärdat det mesta av innehållet i boken som ren galenskap, men boken beskriver ändå den tidens bild av spelet. När man läser den på käck "pilsnerfilmssvenska" blir den ännu roligare.

Mitt senaste fynd behandlar den inte kanske jättefamösa klubben Oxford United som idag lirar i den engelska femtedivisionen (kan motsvara sjättedivisionen men jag orkar inte googla). Boken är dock skriven under en period på 1980-talet som präglades av framgångar där klubben gick från div.3 till div.1 på tre år. De gick från "Rags to Riches" som även är titeln på boken. Stort fokus läggs på klubbens sugardaddy, affärsmannen Robert Maxwell, och bitvis känns det som om boken masserar hans ego lika mycket som den beskriver Oxfords makalösa framgångar med John Aldridge (senare i bla Liverpool FC) i spetsen. Till min förtjustning fanns det till och med en liten god jul-hälsning från Maxwell på ett massupptryckt kort "kvarglömd" i boken. Boken andas verkligen optimism och författarens vinkling avslöjar att detta bara är början på Oxfords segertåg. Föga anade man då att Oxford skulle försvinna från fotbollens finrum nästan lika snabbt som man kom, för att sedan åter falla i glömska. En extremt meningslösbok för många, men en riktig glädjebringare för mig.

Boken är dessutom engelskspråkig och det gör faktumet att jag hittade den i pingstkyrkans secondhand i karlskrona till ett än större mysterium.

Inga kommentarer: