24 mars 2009

modebloggen returns

Det var längesen jag modebloggade. För mig borde den här våren bli en modemässig renässans, framför allt för att jag har slutat läsa idrott och därmed inte kommer undan att gå klädd i träningsoverallsbyxor hela dagarna. Men så har det inte blivit och lika oväntat som ett slag på käften har jag kommit till insikt att jag har försummat min gaderob de senaste åren. För närvarande kör jag ett rotationssystem på de kläder som jag anser vara minst anskrämliga, men detta kan inte fortgå länge till, jag måste ta mig in till stan och spendera mina surt förvärvade CSN:pengar (att jobba extra för att finansiera klädinköp finns inte i min värld, jag kommer att ha gått om tid att jobba resten av mitt liv)

Min mamma har gett upp mig för längesen. Under min tidiga tonår fick hon nog efter att jag förkastat allt hon köpte, och än idag är hon oerhört försiktig med att köpa kläder till mig. Jag har på senare tid även fått antydningar om att även Stina håller på att ge upp. Jag är inte ointresserad av att handla kläder, jag är bara väldigt duktig på att precisera vad jag inte tycker om, men sämre på att uttrycka vad jag gillar i klädväg. Därför är övertalning liktydigt med att handla kläder med mig. När Stina, storasyster som hon är, handlar kläder med mig placerar hon mig i ett provrum, sen förser hon mig med kläder innan jag hinner förkasta dem "prova kan du åtminstone göra". Det brukar resultera i att jag kommer hem med något nytt plagg.

innelistan:
Stekarstilen är sååå 2007, i vår kommer det att vara aristokratstilen som gäller för alla hippa människor. Det innebär att följande attribut är ett måste för att inte skämma ut sig:
1. Capen (du vet en sån som Batman har på ryggen) kommer att komma tillbaka starkt efter att ha fört en ganska anonym tillvaro de senaste 150 åren. Fatta vilka coola moves du kan göra på Sivans dansgolv med en cape, eller så kan du bara hänga i baren och se "mystisk" ut.
2. Glöm dina vanliga linser, i vår är det modernt med synfel och monokeln förväntas få ett uppsving. Kommer garanterat att synas på universitetsbiblioteket inom en snar framtid.
3. Ett par riktigt sköna damasker är självklart även de väldigt moderiktiga i vår. Du vågar bara inte vara utan dem helt enkelt!

utelistan:
1. Kan vi inte bara komma överrens om här och nu att benvärmare aldrig har varit snyggt och aldrig kommer att bli det heller.
2. Inne- och utelistor är hopplöst passé.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha! Jag sa precis igår att jag tänkte skaffa monokel, då Jennifer låg sönder mina glasögon i fjällen (i defcember ;) ) Att jag äntligen ska få sälla mig till innelistan...

Vad säger du om piratlapp för andra ögat som inte har monokel? På så sätt måste ju synen på det ögat sparas? Det är årets trend tror jag!