9 oktober 2011

auktoritetstrots

Normalt är jag ju en ganska förvirrad människa. Nu i omdömestider blir jag om möjligt ännu mer disträ.

I torsdags så fick jag eleverna att börja sin lektion tio minuter för tidigt, utan att jag själv vara medveten om det eller att eleverna protesterade. Detta i kombination med att det var dagens sista lektion gjorde att jag avhandlade det jag skulle göra ovanligt fort. När jag tittade på klockan var hon fem i tre och då tyckte jag att jag kunde släppa dem fem minuter tidigare och sa till dem att börja plocka ihop sina saker. Problemet var att de i själva verket slutade tjugo över tre. Då omedveten om att jag påbörjat lektionen tio minuter för tidigt (det förstod jag först senare) så fick jag dem att sätta sig i sina bänkar igen och fortsätta arbeta.

Det är för lite auktoritetstrots bland dagens ungdomar.

Det här är inte bra för min maktblindhet. Jag har redan märkt att jag börjar skarva lite på sanningen och kommer med den ena orimligheten efter den andra, mest för att få en reaktion i överhuvudet taget. Tvångstankar har uppstått ur mindre gynsamma förutsättningar.

Inga kommentarer: