27 april 2011

Varning! långt fotbollsrelaterat inlägg

Såg inte matchen mellan schalke och man united. Av höjdpunkterna att döma så ser Manuel Neuer ut att ha hållit kvar Schalke i matchen fram tills den 67:e minuten. Där har vi en kille med en intressant utveckling de senaste två säsongerna, jag minns honom som en ganska osäker målvakt som ibland blixtrade till och gjorde fantomräddningar. Manuel gillade inte, vad jag minns, när det kom inlägg som han skulle gå ut på.

Trots huvudkonkurrenten Robert Enkes tragiska bortgång var Manuel långt ifrån given inför VM i somras och många ville se nästan 35-årige Hans-Jörg Butt i buren istället, eller till och med Crazy-Jens Lehmann. Men Manuel fick förtroendet av förbundskapten Löw och även om han var given i mitt drömelevanlag så imponerade han verkligen inte på mig under de inledande matcherna i VM-gruppspelet.

Utvecklingen tog egentligen fart först efter VM och idag är han lika odiskutabelt främste målvakt i Bundesliga som han är förstemålvakt i landslaget. Han har gått från att signalera osäkerhet till att vara en av de målvakter som allra tydligast dominerar sitt straffområde. Han gör fortfarande sina fantomräddningar, fast gör dem oftare och med en helt ny pondus. Jag skulle tro att VM blev någon form av avstamp för Neuer, något som det inte skulle ha blivit om Enke inte gått bort i en allt för ung ålder. Mitt i all sorg kan jag tycka att det på sätt och vis är fint att Manuel fick chansen och lyckades.

På målvaktsidan kommer Tyskland inte att ha samma problem, dvs att vara utan en given förstemålvakt, inför nästa mästerskap. Målvakterna håller en generellt hög nivå i Bundesliga och förutom Neuer bör bland andra Roman Wiedenfeller och Ron-Robert Zieler nämnas för sina fina säsonger. Den sistnämnde kom till Hannover 96 inför den här säsongen, samma klubb som Enke lämnade en stor lucka efter sig i, och har liksom laget i stort (ligger på Champions Leauge-plats för närvarande!) gjort stor succé. Life works in misterios ways.

Anledningen till att jag tycker att det är anmärkningsvärt att Neuer storspelade mot just Man United är att jag tror att det är där han spelar nästa år och hans aktier tappade nog inte i värde igår. Framförallt hoppas jag att han inte går till Bayern München.


Inga kommentarer: