13 januari 2011

att fånga dagen

Nu sitter jag här kl 8. Fullt påklädd, klarvaken och har ingenting att göra. Bokade in att jag kunde jobba på vikariepoolen, men har inte fått något livstecken från dem. Det brukar ändå generera arbete, men det är väl fler vikarier än jag som måste kompensera för de senaste kostsamma månaderna. Lärarna är väl även de lite mer utvilade den här veckan eftersom det är första skolveckan det här året, det gör säkert sitt också. Men jobbar man två dagar i månaden så blir det en tusenlapp (beroende på antal timmar etc), vilket inte är kattskit för någon som tjänar under 8 tusen i månaden. Speciellt om denne tenderar att åka på saftiga tandläkarkostnader framåt vårkanten...

Men det är inte så roligt att sitta i givakt kl 07 på morgonen för att eventuellt få jobba. Var man ska jobba har man ingen aning om, men visar det sig att man ska börja kl 08 så får man genast bråttom. Speciellt om man som jag inte äger någon bil och lider av bristande lokalkännedom. På vintern är det dessutom ofördelaktigt att bruka cykeln som transportmedel, vilket låser alternativen ytterligare.

Dagar som dessa vet jag inte om de kommer att bestå av blöjbyten eller undervisning av obstinata tonåringar i tyska. Undervisning är kanske fel ord, uppehållande verksamhet är väl kanske ett mer lämpligt ordval. Eller så blir jag som nu sittandes framför datorn med en kopp kaffe i handen. Inget fel i det, men jag förstår varför de periodvis har svårt att hitta timvikarier för det är inget lätt liv att leva om man har det som den enda inkomstkälla. Vilket kanske inte är sådär jättelångt ifrån min egen framtid i höst. I värsta fall.

Egentligen handlar det om att komma ut på skolorna och visa att man finns. Jag har till exempel fortfarande bara vikat på ett ställe. De ringer mig direkt när de behöver folk istället för att först gå via vikarieförmedlingen, något som jag vet att flera andra skolor oxå gör. Nu får man väl fånga även den här jävla dagen på något vis...

Inga kommentarer: